Uusi viikko jälleen aluillaan. Tai no, nythän on jo tiistai-ilta. Alkuviikkoa se minulle kuitenkin on.  Keventely sujuu entiseen malliin, ilman suurempia vaikeusia. Ruokien punnitseminen ja ylösmerkkaaminen alkaa sujua jo rutiinilla. Välillä tulee kömmähdyksiä ja unohdan punnita jotain, mutta tunnollisesti olen tehnyt sen heti kun olen tajunnut (jos olen esim. laittanut juustot punnitsematta leivälle). Kertaakaan en ole tahallaan jättänyt mitään punnitsematta ja merkkaamatta. Mikä on hyvä. Olen viimeinkin tajunnut, että itseään huijaamalla menen vain ojasta allikkoon.

Vajetta olen saanut aikaiseksi ihan mukavasti päivittäin. Ainoat päivät, jolloin on tullut korkeampia kalorimääriä, ovat olleet sellaisia, että Keventäjät-palvelu ei ole toiminut ja olen joutunut itse arvioimaan syömisiäni ja silloin olen arvioinut niitä selkästi alakanttiin. Näin kävi myös eilen. Eli ei toivoakaan vielä, että voisi pitkääääään aikaan edes harkita luopuvansa ruokien kirjaamisesta. En tosin ole aikomassakaan, mutta ihan vain toteamuksena.

Merkitsin äsken tämän päivän kalorit ylös ja nyt vituttaa. Vajetta vain n. 200 kcal. Hemmetti kun niitä koulun syömisiä ei voi arvioida tarkkaan. En minä sinne voi ottaa ruokavaakaa mukaan ja katsoa koneelta mitä mikäkin sisältää. En syönyt liikaa, mutta kaloreita tuli silti ainakin arvioin mukaan yllättävän paljon.

Keventäjien ruoka-ympyrääni alusta asti seurattuani (siellä on siis vierekkäin tavoiteympyrä johon pitäisi pyrkiä ja vieressä oma, joka muodustuu syötyjen ravintoaineiden mukaan) syön edelleen liikaa rasvaa. Pääasiahan toki on, että pysyy sallituissa kalorirajoissa ja saa vajetta aikaan. Rasva kuitenkin kuluttaa nopsaan päivittäiset kalorit jos sitä saa liikaa. Piilorasvaa koitan vältellä parhaani mukaan, mutta silti rasvaa tulee suhteessa kokonaismäärään päivittäin yleensä liikaa. Pohdittuani asiaa, totesin että yksi keino olisi vähentää leivän puputtamista. Esim. jos syön kaksi viipaletta ruispaloja ja päälle n. teelusikallinen margariinia per viipale niin tulee heti useampi kymmenen kaloria popsittua. Vaikka käytän Becel Pro Activea. Ja näitä teelusikkallisia kun tulee päivittäin se n. 5-6 niin siinä on jo aika lailla rasvaa. Ja leivän päälle sitten tietysti tulee usein juustoa, jossa on rasvaa. Olen koittanut löytää hyviä kevytjuustoja. Parasta on kuitenkin Polarin 15% juusto ja siitä pompsahtelee kivasti rasvaa per päivä jos en rajoita sen käyttöä. Ja leipä tietysti on asia erikseen. Koitan suosia tummia leipiä, mutta niistä tulee helposti yli 100 kcal parista palasta. Täytynee siis siirtyä muihin välipaloihin.

Lämpimien aterioiden ateriakokoja saan vieläkin pienentää. Niistäkin tulee paljon kaloreita jos ottaa isoja annoksia. Aika hyvin olen onnistunutkin pienentämään niitä. Olen huomannut, että vaikka \"fyysisesti\" olen muuttanutkin jo tapojani, niin useissa tilanteissa alitajunta yrittää tehdä kaikki \"vanhaan tapaan\". Kuten lappaa lautasen täyteen ruokaa. Silmät yrittävät valehdella, että katso nyt eihän tossa ole vielä paljon mitään! Onneksi vaaka kuitenkin kertoo totuuden ja olen usein laittanut ruokaa takaisin kun olen vilkaissut ruokavaakaan laitettuani satsin ruokaa lautaselle.

Kun saan  tämän päivitettyä, on kömmittävä yöpuulle. Pari yötä on mennyt taas valvoessa. Paha tapa silloin kun avo on yövuorossa. Sitten aamulla olen ihan kuollut kun pitäisi raahautua kouluun. Maanantaina tosin olin vatsataudissa ja olin muutenkin pois, mutta se meni onneksi ohi. Eilen menin nukkumaan kolmen aikaan yöllä. Oli kyllä tarkoitus mennä aiemmin, mutta jumin sitten lukemaan kirjaa. Aamulla selvisin hyvin kouluun ja siellä ei oikeastaan väsyttänyt. Kotiin päästyäni ja välipalan haukattuani sammuin avon viereen kuin saunalyhty. Ja heräsin 3½ tunnin päästä >:[ Ja koko ilta on mennyt sitten sellaisessa \"unipöhnässä\". Huomasin muuten, etten ole reiluun kolmeen viikkoon nukkunut päikkäreitä tätä poikkeusta lukuunottamatta. Ennen väsytti jatkuvasti ja nukkuminen oli yksi suuri rakkauteni. Nyt päikkäritkin ovat jäämässä pois ja se on vain hyvä. Mutta nyt pesulle ja sitten nukkumaan :)